09123688189
  • 2

تاریخچه سایبان برقی

نویسنده : سایه سازان آوید | تاریخ نوشته : 1400/8/19 10:2:11

تاریخچه اولیه سایبان

سایبان برای اولین بار در تمدن مصر باستان و سوریه استفاده شد. اولین بار از سایبان با نام “حصیرهای بافته یاد می‌کردند و برای مغازه‌ها و خانه‌ها از آن استفاده می‌کردند. یک شاعر رومی به نام لوکرتیوس در سال ۵۰ قبل از میلاد چنین سرود: “سایه‌ بان کتان، کشیده، بر فراز تماشاخانه‌ای قدرتمند، گاهی به جلو می‌خرامد، غرشی شکافنده، وقتی بر سر آن کوفته شود، بین پایه‌ها و بین ستون ها”.

 

سایه بان ولاریوم

سایبان ولاریوم‏ یکی از سایه ‌بان‌ های مهم در جهان باستان بود که یک سایبان بزرگ بود که سایۀ وسیعی ایجاد می کرد و قابلیت جمع شدن هم داشت و در بالای قسمت‌هایی که به منظور نشستن تعبیه شده بود قرار داشت (در کولوسئوم روم). این سیستم که از پارچه‌های کتان با قابلیت ایجاد سایه، چهارچوب‌های الواری، بندگاه‌ها و ریسمان‌های آهنی ساخته شده بود به راحتی می‌توانست روی یک سوم میدان مسابقه و محل‌های استقرار سایه ایجاد کند. یک سوم دیگر توسط دیوارهای بلندی که در اطراف آن قرار داشت، سایه افکنی می‌شد و در نتیجه بیشتر محل‌های نشستن، در بعد از ظهر سایه داشتند. اعتقاد بر این است که از ملوانانی که در ساخت بادبان و بادبان‌بندی مهارت داشتند استفاده شده بودند تا ولاریوم را ساخته، نگهداری کنند و عملیات مربوط به آن را انجام دهند.

سایبان

جهت استعلام قیمت و سفارش سایبان برقی یا سایبان، با سایه سازان آوید (کلیک کنید) تماس بگیرید.

 

مکان نصب سایبان

سایبان یک روکش ثانویه است که به قسمت خارجی یک ساختمان متصل می‌شود. سایبان‌ها انواع مختلفی دارند و از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفتند. سایبان‌های مختلفی وجود دارد که بر حسب نیاز از آن‌ها استفاده می‌شود. سایبان را می‌توان در مکان‌های مختلف استفاده کرد. از انواع سایبان ها می‌توان به سایبان چتری، سایبان بازویی، سایبان استخر و سایبان فول باکس اشاره کرد.

 

 

جنس سایبان در قدیم

در قدیم سايبان ها كه اغلب از پارچه هاى نيمه شفاف مانند گاز دوخته مى شدند براى حفاظت از پرده هاى گران قيمت اصلى در برابر نور شديد آفتاب و جلوگيرى از رنگ پريدگى آنها بين پرده اصلى و پنجره نصب مى شدند. اگرچه دنبال كردن تاريخچه دقيق جنس سایبان و تغييرات و تكامل سايبان، كارى مشكل است اما شواهد به جا مانده حاكى از وجود دو نوع سايبان متفاوت در قرن پانردهم میلادی است. يكى به شكل پرده اى ساده كه با دو بند در بالا جمع شده و به صورت لولایی در بالاى پنجره قرار مى گرفت و ديگرى يك پارچه مستطیل مانند ساده و هم اندازه با ابعاد پنجره كه به تخته هاى چوبى متصل شده و در فرورفتگى قاب پنجره نصب مى شد.

 

قرن شانزدهم میلادی

در قرن شانزدهم میلادی فرم سايبان كمى پيچيده تر شد و در اين زمان به تدريج سايبان نيز به نوبه خود جنبه زينتى يافت و در مدل هاى چين دار تحت عنوان پرده هاى مدل ايتاليايى كه امروز با نام سايبان بازویی نامیده مى شود، مورد استفاده قرار گرفتند. در همين زمان مدل هاى ساده و كاربردى سايبان به يك غلتك فنردار مجهز شدند كه بسيار شبيه به نمونه هاى غلتكى امروز اين سايبان ها بودند.

امروزه مدل هاى بسیار متنوعى از سايبان برقی وجود دارد كه مى توان از میان آنها سایبانى متناسب با هر نوع دكوراسیون و سلیقه اى یافت. مدل هاى گوناگون موجود، براى ما امكان استفاده از انواع بسیار مختلف پارچه ها را فراهم آورده اند. از سایبان هاى كلاسیك مدل رومى با پارچه سفید نخى تا سایبان هاى مدل اتریشى از پارچه هاى نفیس ابریشمى یا سایبان هاى پیلى دار از پارچه هاى رنگین و طرح دار با خطوط تا شده منظم و مرتب.

 

سایبان

به لحاظ مدل، سايبان برقی ها را مى توان به دو گروه اصلى ساده و چین دار تقسیم بندى كرد. سایبان هاى ساده شامل مدل هایى است كه وقتى باز هستند، پنجره را با یك قطعه پارچه مستطیل شكل مى پوشانند و زمانى كه به شیوه غلتكى یا به صورت چند تاى متوالى پارچه جمع مى شوند، به صورت نوار پارچه اى باریكى در بالاى پنجره قرار می گیرند و امكان ورود حداكثر نور از پنجره به داخل را فراهم مى كنند.

سایبان

جهت استعلام قیمت و سفارش سایبان برقی یا سایبان، با سایه سازان آوید (کلیک کنید) تماس بگیرید.

 

پوشش سایبان به عنوان حفاظت

سايبان برقی هاى مدل غلتكى و رومى نمونه هاى بارزى از این گروه هستند كه مى توانند به منظور صرفاً كاربردى و به عنوان حفاظتى در زیر پرده هاى اصلى مورد استفاده قرار گیرند و یا به تنهایى به عنوان پوشش اصلى پنجره خصوصاً پنجره هاى كوچك در بخش هایى از خانه مانند حمام، دستشویى یا آشپزخانه به كار گرفته شوند. این سایبان هاى ساده را مى توان به اشكال مختلفى تزئین كرد و به جنبه زینتى آنها افزود. از جمله تزئینات مناسب براى این نوع سایبان ها مى توان به دوخت نوارهاى تزئینى در چهار طرف یا طرفین سایبان و یا نوارهاى تزئینى ریشه دار در لبه پایین پرده اشاره كرد. استفاده از چاپ استنسیل بر روى این پرده ها و چاپ طرح هاى تزئینى به كار رفته در سایر اجزاى دكوراسیونى اتاق بر روى آنها روش مناسب دیگرى براى زیباسازى این سایبان ها است.


انتخاب پارچه هایى با بافت هاى متفاوت و جالب توجه نیز خود مى تواند بر جنبه تزئینى این سايبان برقی بیفزاید. اما بى شك زیبایى و خصوصیت ویژه این نوع سایبان ها، سادگى آن است كه موجب مى شود چه با مجموعه هاى دكوراسیونى كلاسیك و چه در فضاهاى مدرن متناسب و زیبا به نظر برسند.

این سایبان ها ضمن پوشاندن پنجره و كنترل میزان نورى كه از آن به داخل مى تابد، فرم و مدل ِ خود پنجره را تحت الشعاع قرار نمى دهند و براى پنجره هاى مدل دار و زیبا، پوششى بسیار مناسب محسوب مى شوند. از آنجا كه این سایبان ها نسبت به پرده هاى معمولى و حتى سایبان هاى چین دار به پارچه کمتری نیاز دارند، باصرفه تر بوده و روش دوخت آنها نیز ساده تر است.

 

اواخر قرن نوزدهم

در نیمه دوم قرن نوزدهم، سایه‌ بان‌ هایی که با ماشین‌های صنعتی ساخته شده بود محبوبیت فراوانی یافت. سایبانهایی که قبلاً ساخته می‌شد، دارای چهارچوب ثابتی بود و برای جمع کردن آن می‌بایست پارچۀ آن را با دست لوله می‌کردند و تا نزدیک تیرشیب می‌رساندند. سیستم‌هایی که برای حل این مشکل برای فروشگاه‌ها و پنجره‌ها در نظر گرفته شد، دارای یک بازو بود که در جایی که به سردر ساختمان متصل می‌شد، دارای مفصل بود. برای گستراندن سایه ‌بان، بازو را پایین می‌آوردند و برای این که آن را جمع کنند، بازو را با استفاده از طناب و قرقره بالا می‌بردند. چون کرباس به چهارچوب، متصل می‌ماند، سایبانهایی که قابلیت جمع شدن داشتند، روش بهتری برای سایه انداختن فراهم می‌کردند (مغازه داران و مالکان می‌توانستند مقدار سایۀ حاصل از سایه‌بان را با توجه به وضع هوا تنظیم کنند). وقتی خورشید از پشت ابر بیرون می‌آمد، می‌توانستند به راحتی سایه‌ بان را بگسترانند. اگر ناگهان بادهای شدیدی می‌وزید، مالکان می‌توانستند سایه‌بان را در کنار دیوارهای ساختمان جمع کنند که در این حالت، سایه‌بان در معرض باد قرار نداشت.

 

معایب سایبان های اولیه

سایبانهای اولیه دارای معایبی هم بودند: وقتی جمع می‌شدند، پارچه‌های آنها، نزدیک دیوار در کنار هم قرار می‌گرفت. این کار باعث می‌شد که قسمتی از پارچه‌ها در معرض هوا قرار گیرند و در نتیجۀ رطوبت هوا، به تدریج فرسوده و خراب شوند. اگر سایبان طراحی مناسبی نداشت یا در محل مناسبی قرار نمی‌گرفت، می‌توانست جلوی قسمتی از پنجره یا درب را بگیرد و حتی سایبانهایی که به طور نیمه‌کاره لوله شده بودند می‌توانستند منظره ای ناهنجار ایجاد کنند. مواد و طراحی‌های جدید، تمام این مشکلات را برطرف کرده است.

سایبان برقی

سایبان مدل دار

ویژگى خاص سایبان هاى چین دار و مدل دار، نماى زیبا و چین هاى والان دار منظم و چشمگیر پارچه است. سایبان هاى مدل اتریشى كه با مقدار پارچه معادل دو برابر عرض پنجره تهیه مى شوند، به هنگام جمع شدن والان هاى كوچك و زیبایى در بالاى پنجره تشكیل مى دهند. نمونه دیگرى از سایبان هاى مدل دار، سایبان پیلى دار است كه اغلب از دو پارچه در رنگ هایى با كنتراست قابل توجه تهیه مى شود و به هنگام جمع شدن كه به وسیله دو ریسمان متصل به دو طرف پرده انجام مى شود، پیلى رنگین باز شده و به زیبایى پرده مى افزاید.

براى تهیه سایبان هاى مدل اتریشى بهتر است از پارچه هاى ساده و بدون طرح استفاده كنیم تا طرح پارچه، مدل نسبتاً شلوغ پرده را تحت الشعاع قرار ندهد. سایبان هاى مدل اتریشى و سایبان هاى پیلى دار، هر دو زمانى كه جمع مى شوند نیز بخشى از پنجره را مى پوشانند. بنابراین انتخاب این مدل سایبان ها براى اتاق هایى كه نیاز به دریافت نور طبیعى بیشترى دارند مناسب نیست و در چنین مواردى بهتر است از سایبان هاى ساده استفاده كنیم. روش دوخت سایبان ها اغلب بسیار ساده است و نیازى به تبحر خاصى در خیاطى ندارد اما آنچه در تهیه و دوخت سايبان برقی ها اهمیت فراوانى دارد اندازه گیرى دقیق، برش پارچه براساس اندازه گیرى ها و دوخت تمیز و مرتب است، زیرا سادگى مدل این پرده ها اغلب توجه بیننده را به جزئیات آن مثل خط دوخت كناره هاى سایبان جلب مى كند و كوچكترین اشتباه در صافى خطوط و یا اندازه گیرى پرده موجب مى شود پرده درست نصب نشود و نسبت به پنجره در وضعیت صحیحى قرار نگیرد.

جهت استعلام قیمت و سفارش سایبان برقی یا سایبان، با سایه سازان آوید (کلیک کنید) تماس بگیرید.

 

نکات مربوط به خرید سایبان

برای خرید سایبان برقی متناسب با نیاز خودتان در دنیای امروز باید به یکسری نکات توجه نمود که بدان‌ها اشاره می‌گردد:

در خرید سایه‌بان برقی مغازه باید توجه نمود که آیا مغازه شما از سطح زمین دارای ارتفاع زیادی هست یا خیر و درصورتی‌که ارتفاع زیادی داشته باشد باید میزان باز شوندگی و جلوآمدگی سایبان برقی مغازه در حالت حداکثری آن باشد و اگر ارتفاع کم باشد همان دو متر و پنجاه کفایت می‌نماید زیرا ممکن است در صورت باز شوی بیشتر سر رهگذران به آن برخورد نماید.

در خرید سایبان بالکن و منزل نیز چون هدف اصلی از آن جلوگیری از دید همسایگان هست باید نسبت به خرید سایبان با حداکثر میزان باز شوندگی اقدام نمود.

 

سایبان برقی

کلام آخر

آنچه گفته شد را می‌توان بخش کوچکی از دنیای سایبان های برقی دانست که هر روز در حال پیش رفت است. تمام این خدمات نیاز به دانش بالا و وقت بسیار زیاد دارد تا بتواند به آن چیزی که شما نیاز دارید دست پیدا کند. سایه سازان آوید با داشتن تیمی متخصص و حرفه‌ای آماده ارائه خدمات به کاربران است. این خدمات از ابتدایی‌ترین بخش تا پشتیبانی نیاز شما را برآورده خواهد کرد و همواره در کنار شما خواهد بود. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان سایه سازان آوید تماس بگیرید .

 

جهت استعلام قیمت و سفارش سایبان برقی یا سایبان، با سایه سازان آوید تماس بگیرید.

09123688189

 

 

 

 

برچسب ها : تاریخچه, تاریخچهسایبان, سایبان, سایبانبرقی, سایبان, سایهبان, سایهبان برقی, مزایایاستفاده از سایبان


مطالب پر بازدید

ورق پلی کربنات

بدون شک یکی از دلایل اصلی انتخاب ورق پلی کربنات در ادامه...

سایبان پارجه ای

سایبان پارچه ای حیاط یا سایبان چادری یکی از محصولات ...

ادامه...
سایبان برقی

سایه بان برقی از بهترین تجهیزات در هر نقطه ای است که به مص ...

ادامه...
تفاوت PVC با UPVC

تفاوت پی وی سی و یو پی وی سی چیست؟ در نگاه اول شاید بنظر ب ...

ادامه...
پوشش سایبان

در این مقاله از سایت آوید به بررسی انواع پوشش سایبان خواهی ...

ادامه...
سایبان مهدکودک

فعالیت در فضای باز از نظر جسمی و روحی انتخاب بهتری نسبت به ...

ادامه...
پارچه کانتینری

پارچه کانتینری یک پارچه تهیه شده از برزنت ضد آب  ...

ادامه...
سایبان آکاردئونی

یکی از پر کاربرد ترین انواع سایبان، سایبان جمع شونده آکارد ...

ادامه...


پیشنهاد, مشکل یا سوالی دارید؟ از طریق فرم زیر برای ما ارسال کنید



راه های ارتباطی


مشتریان ما

© 2024 - Powered by MOHSEN