09123688189
  • 2

ورق پلی کربنات چیست؟

نویسنده : سایه سازان آوید | تاریخ نوشته : 1400/8/12 15:46:48

پلی کربنات به انگلیسی Polycarbonate از خانواده پلیمرهای ترموپلاستیک است و به طور گسترده ای در زمینه های قالب سازی و تغییرات حرارتی کاربرد دارد. این نوع پلاستیک ها به طور گسترده ای در صنایع شیمیایی نوین نیز کاربرد دارند.

پلی کربنات سخت‌ترین ماده شفافی است که به عنوان گزینه‌ای مناسب بجای شیشه در بخش‌های مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزین پلی کربنات در سال ۱۹۵۳ میلادی توسط دکتر دانیال فاکس در کمپانی جنرال الکتریک پلاستیک ساخته و در سال ۱۹۵۸ به طور انبوه برای اولین بار به بازار عرضه گردید. انواع ورق‌های ساخته شده نیز در سال ۱۹۶۸ تولید و روانه بازار شد. تنوع ساختاری ورق‌های پلی کربنات امکان استفاده از آن را بر روی هر نوع سازه و در جوار هر نوع مصالح ساختمانی به راحتی فراهم نموده است و کاربردهای وسیعی را ایجاد می‌کند. تنوع رنگ این ورق، قابلیت سایه پذیری و عبور نور آن را به میزان ۳۵ تا ۸۲ درصد امکان‌پذیر می‌نماید که از نظر طراحی و هماهنگی با رنگ سایر مصالح از گستردگی خاص برخوردار می‌باشد.

ورق پلی کربنات مسطح، ظاهر مشابه شیشه دارند و به ابعاد ۰۵/۳*۰۵/۲ متر تولید می‌گردد. این ورق دارای یک لایه ضد uvبرای محافظت در برابر نورآفتاب می‌باشد. می‌توان ورق با دوطرف ضد uv نیز سفارش داد، این ورق در ضخامت‌های ۱۰٬۱۲٬۲٬۳٬۴٬۶٬۸ میلی‌متر تولید می‌شود وعلاوه بر بیرنگ (رنگ شیشه‌ای) دارای تمام رنگ‌های اصلی (برنز، آبی، شیری، زرد، قرمز، سبز) می‌باشد. این ورق فقط از دوقسمت طول و عرض قابلیت خم شدن دارد، ومزیت آن سبک بودن آن است. کاربرد این ورق در انواع پوشش سقف‌ها، پارکینگ‌ها، سقف کاذب و دیواره‌های سوله و… می‌باشد.

شما میتوانید برای مشاوره رایگان و خرید ورق پلی کربنات یا سایبان با سایه سازان آوید تماس بگیرید.

 

سایبان

کاربرد ورق پلی کربنات تک لایه یا تک جداره به دلیل عایق کمتر بودن نسبت به ورق دوجداره بیشتر برای کاربرد هایی مثل پنجره ها و نماها و مکان هایی که نیاز نیست از شیشه استفاده کنیم یا در صورت استفاده از شیشه باعث ایجاد خطر برای افراد می شویم می توان استفاده نمود زیرا ورق پلی کربنات مثل شیشه ترد و شکننده نیست.

اما ورق دوجداره در سایبان هایی نظیر سایبان ایستگاه های اتوبوس یا سایبان استخر که نیاز است استحکام بالا باشد و نیز تبادل حرارتی کمتر اتفاق بیوفتد کاربرد دارد.
همچنین از ورق پلی کربنات تک یا دوجداره می توان به عنوان پوشش گلخانه استفاده نمود که هرکدام بنابه نظر مشتری قابل انتخاب می باشد.

 

مواد تشکیل دهنده پلی کربنات

جنس پلی کربنات و مواد آن از بیس فنل A (ترکیب فنل و اسِتون) و فوشرن (ترکیب گاز کلر و گاز اکسید کربن) در محلولی از بیس فنل و سود سوزآور گاز فوشرن تشکیل شده که در دمای 30 درجه سانتی‌گراد وارد رآکتور شده و در مجاورت کاتالیزور و در دمای 130 تا 300 درجه سانتی‌گراد، فرایند پلیمریزاسیون صورت می‌گیرد. درنهایت این پلیمر به عنوان مواد پلی کربنات پس از خروج از رآکتور خشک به گرانول تبدیل می‌شود. ساختار پلی کربنات را می‌توان با ماشین‌های تزریق و اکسترود شکل داد. تا به اینجا از اینکه جنس پلی کربنات چیست و مواد آن از چه چیزی ساخته شده است، آشنا شدید؛ در  ادامه به نحوه نصب ورق پلی کربنات می‌پردازیم.

ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات ورقی نشکن و انعطاف‌پذیر بوده و در برابر کشش و خمش مقاومت بسیار بالایی دارد. همچنین این ورق‌ها عایق حرارتی بسیار خوبی هستند که می‌توانند در صرفه‌جویی و ممانعت از اتلاف انرژی در ساختمان نقش مهمی ایفا کنند. ورق پلی کربنات دارای خاصیت خود خاموش‌کنندگی بوده و دچار حریق نمی‌شود. همچنین این ورق‌ها تا حد بسیار زیادی در برابر اشعه فرابنفش مقاوم هستند و رنگ و شفافیت ورق نیز در برابر تابش نور خورشید تغییر نمی‌کند و به‌خوبی قادر به ممانعت از نفوذ تأثیرات منفی اشعه فرابنفش به داخل محیط است.

متأسفانه استفاده از این ورق‌ها معایبی نیز دارد که از آن جمله می‌توان به گرم شدن بیش‌ازحد فضای زیر این ورق‌ها اشاره نمود. همچنین بااینکه این ورق‌ها هنگام آتش‌سوزی شعله‌ ور نمی‌شوند ولی به ‌شدت دودزا هستند. نقطه‌ ضعف دیگر ورق‌های پلی کربنات خش ‌پذیری سطح ورق است که نمی‌توان از آن اجتناب نمود.

 

 

ورق پلی کربنات

ورق‌های پلی کربنات در ابعاد و ضخامت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. ضخامت ورق‌های پلی کربنات معمولاً از 4 میلی‌متر شروع شده و تا ضخامت 30 میلی‌متر تولید می‌شوند که در این میان ورق پلی کربنات 4 میلی‌متر دوجداره پرکاربردتر است.  همچنین این ورق‌ها با حداکثر عرض 2050 میلی‌متر و حداکثر طول 12 متر تولید می‌شوند. دو سایز استاندارد ورق پلی کربنات (2050*3050) و (2050*1250) میلی‌متر است.

ورق پلی کربنات

انواع ورق های پلی کربنات

همچنین پروفیل پلی کربنات ازلحاظ جداره خود به ۲ دسته تک جداره (Flat PC) و چند جداره (Hollow PC) تقسیم شده که ورق‌های چند جداره نیز شامل ورق‌های دوجداره و سه جداره می‌شوند.

ورق‌های تک جداره نیز دارای انواع صاف، مشجر و یا موج‌دار (کاروگیت) هستند. در کل ورق‌های پلی کربنات دوجداره با ضخامت 4 میلی‌متر تا 20 میلی‌متر و ورق‌های پلی کربنات یک جداره با ضخامت 2 میلی‌متر تا 10 میلی‌متر تولید می‌شوند.

شما میتوانید برای مشاوره رایگان و خرید ورق پلی کربنات یا سایبان با سایه سازان آوید تماس بگیرید.

صرفه اقتصادی پلی کربنات

از جمله مزیت های پوشش پلی کربنات به جای شیشه هزینه کمتر ونیز وزن سبک ‌تر آن می‌باشد. همچنین مقاومت بالای آن نسبت به پلاستیک باعث تقاضای روزافزون آن به عنوان پوشش در صنعت گلخانه گردیده‌است. پوشش پلی کربنات اغلب جهت پوشش قسمت‌های جلو، عقب و نیم دایره‌های مربوط یا کناره‌ها و سقف گلخانه درصورت تقاضای مشتری درنظرگرفته می‌شود. ورق های پلی کربنات جایگزین مناسبی برای شیشه بوده و باعث صرفه جویی در انرژی می‌شوند. بطوری‌که در تابستان از ورود گرما به داخل جلوگیری کرده و در زمستان مانع خروج و هدر رفتن گرمای داخل می‌شوند.

ورق پلی کربنات

مزایای ورق پلی کربنات چیست؟

ورق پلی کربنات دارای مزایا و ویژگی های بالایی می باشد که در زیر به آن اشاره میکنیم:

قابلیت شکل پذیری

نصب راحت و آسان آن

مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه

وزن سبک و قابل حمل بودن

قابلیت بازیافت

دارای روکش UV جهت محافظت از اشعه های مضر خورشید

عایق حرارت

 

نحوه عملکرد این ورقها به گونه‌ای است که در تابستان خصوصاً در مرداد ماه که خورشید بصورت کاملاً عمود می‌تابد، این ورقها با بازگرداندن مقدار قابل توجهی از نور خورشید از گرمایش بیش از حد محیط زیرین جلوگیری می‌کند و در سایر فصول نسبت به تغییر زاویه تابش خورشید، میزان گذر نور و گرما نیز تغییر می‌کند، به طوری که در فصل زمستان که خورشید کاملاً مایل می‌تابد، بیشترین گذر نور از سطح فوقانی به فضای داخل را ممکن می‌سازد.

ورق پلی کربنات

معایب ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات نیز مانند هر ساخته دست بشر دارای معایبی می‌باشد. علیرغم تمامی محاسن ذکر شده از ورق های پلی کربنات، یکی از بارزترین معایب آن را می‌توان به گرمایش بیش از حد فضای زیرین این ورق ها خصوصاً در ماه‌های گرم سال اشاره کرد. در هنگام آتش‌سوزی اگرچه شعله‌ور نمی‌شود ولی دودزا می‌باشد.

 در کنار شفافیت مشابه شیشه، از مسئله خش پذیری سطح ورق نیز نمی‌توان دوری کرد که خود باعث کدر شدن سطح ورق و خدشه دار شدن دید می‌گردد. با خصوصیات بسیاری که در این محصول وجود دارد، بهای گران آن اجتناب ناپذیر است، چون بهای ماده اولیه و بخصوص پوشش ضد اشعه ماوراء بنفش خود از ارقام قابل توجه در این امر می‌باشد. یکی دیگر از معایب پلی کربنات حساسیت این پلیمر به ناچ و سوراخکاری است. در صورتی که پارگی ای در قسمتی از قطعات با جنس پلی کربنات ایجاد شود، احتمال شکت قطعه در آن نقطه بالا می‌رود. این پلیمر دارای بیسفنول ای می‌باشد که عامل مضر تلقی می‌گردد.

شما میتوانید برای مشاوره رایگان و خرید ورق پلی کربنات یا سایبان با سایه سازان آوید تماس بگیرید.

 

کاربرد پلی کربنات (کاربرد ورق پلی کربنات)

چند مورد از مهمترین کاربردهای پلی کربنات را می‌توان به ترتیب زیر نام برد:

> ساخت انواع پوشش سقف پارکینگ، گلخانه، استخر و استادیوم‌های ورزشی

> ساخت سقف کاذب

> ساخت دیواره سوله‌ها

> ساخت قطعات خودرو

> ساخت پوشش پل‌های عابر پیاده

> ساخت دیوارهای جداکننده

> ساخت سایه بان

> پوشش نورگیرهای انبارها

> پارتیشن‌بندی، گنبدهای تزیینی، اتاقک سازی

> ساخت ایسـتگاه اتوبوس و کیوسک‌های تلفن

> ساخت دیسک‌های فشرده

> استفاده در سوله‌های پرورش گیاهان

> استفاده در پرورش گیاهان

> ساخت کلاه، عینک طبی، لنز چشمی، چراغ اتومبیل، آمپول‌ها، کانکتورها

> صنایع نظامی

> صنعت هواپیماسازی

> ساخت شیشه ضدگلوله

ورق پلی کربنات

نحوه نصب ورق پلی کربنات

قطعا برای نصب ورق پلی کربنات بودن یک متخصص و کارشناس بسیار با اهمیت است  اما این نکات به شما کمک  میکند که تا دانش و دقت کافی را  هنگام نصب پلی کربنات داشته باشید:

۱-امکان دارد هنگام حمل و نقل ، گرد و غبار یا ذرات مختلفی در لابه لای شیارهای ورق باشد پس حتما این ورق ها را به خوبی تمیز کنید.

۲-حتما در هنگام نصب پیچ را محکمتر ببندیدو احتیاط کنید ظاهر ورق شما را ،خراب نکند.

 

 

 

نکاتی قبل از خرید ورق پلی کربنات

قبل از خرید ورق پلی کربنات توصیه می شود که حتما موارد زیر را با دقت بخوانید  تا بهترین خرید را داشته باشید:

 اولین نکته ضخامت ورق پلی کربنات تخت و چند جداره می باشد. با توجه به این نکته میتوان گفت که قیمت ورق پلی کربنات بستگی به ضخامت آن دارد.

قبل از خرید ورق پلی کربنات دقت کنید که از کجا، چه برندی تهیه میکنید، زیرا قیمت ورق پلی کرینات بسته به برند و جنس آن متفاوت می باشد.
خیلی از برند های موجود در بازار ، در کشور خودمان ایران در حال تولید است پس به این نکته توجه داشته باشید که قیمت آن وابسته به ارزها نمی باشد.

 

شما میتوانید برای مشاوره رایگان و خرید ورق پلی کربنات یا سایبان با سایه سازان آوید تماس بگیرید.

 

 

برچسب ها : ورق پلی کربنات-سایبان-خریدسایبان-ورقپلی کربنات چیست؟-معرفیورق پلی کربنات-کاربردورق پلی کربنات-مزایایورق پلی کربنات-سایبانکرج-سفارشسایبان-نصبسایبان-موادتشکیلدهندهپلی کربنات


مطالب پر بازدید

ورق پلی کربنات

بدون شک یکی از دلایل اصلی انتخاب ورق پلی کربنات در ادامه...

سایبان پارجه ای

سایبان پارچه ای حیاط یا سایبان چادری یکی از محصولات ...

ادامه...
سایبان برقی

سایه بان برقی از بهترین تجهیزات در هر نقطه ای است که به مص ...

ادامه...
تفاوت PVC با UPVC

تفاوت پی وی سی و یو پی وی سی چیست؟ در نگاه اول شاید بنظر ب ...

ادامه...
پوشش سایبان

در این مقاله از سایت آوید به بررسی انواع پوشش سایبان خواهی ...

ادامه...
سایبان مهدکودک

فعالیت در فضای باز از نظر جسمی و روحی انتخاب بهتری نسبت به ...

ادامه...
پارچه کانتینری

پارچه کانتینری یک پارچه تهیه شده از برزنت ضد آب  ...

ادامه...
سایبان آکاردئونی

یکی از پر کاربرد ترین انواع سایبان، سایبان جمع شونده آکارد ...

ادامه...


پیشنهاد, مشکل یا سوالی دارید؟ از طریق فرم زیر برای ما ارسال کنید



راه های ارتباطی


مشتریان ما

© 2024 - Powered by MOHSEN