09123688189
  • 2

معرفی آلاچیق و انواع آن

نویسنده : سایه سازان آوید | تاریخ نوشته : 1400/7/7 12:15:58

این سازه نوعی سایبان چوبی یا فلزی، با اطراف باز و سقفی گنبدی شکل است که آن را به‌عنوان مکانی دلنشین، برای استراحت، وقت گذارنی، همنشینی، عصرنشینی کنار دوستان و خانواده در گوشه‌ای از فضای باز ویلاها، حیاط منزل، باغ ها و باغچه‌ها، فضای سبز پارک ها، سواحل دریا و جنگل‌ها و… قرار می‌‌دهند. گفتنی است که آلاچیق ها کاربردها و مزایای متعددی دارند از این رو اگر شما نیز راغب هستید که بیشتر با این محصول آشنا شوید با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.

تارم یا آلاچیق به سازه ای سقف دار گفته می شود که از تمام جهات باز است و به منظور استراحت در مکان هایی مانند محوطه باغ، ویلا، حیاط منزل، کنار ساحل و مکان های تفریحی ساخته می شود. طراحی آلاچیق به نحوی صورت می گیرد که با خیالی آسوده می توان چند ساعت از شبانه روز را به استراحت در آن اختصاص داد.

آلاچیق مکانی برای دورهمی های خانوادگی و دوستانه می باشد که فضایی آرامش بخش و چشم اندازی زیبا دارد. لزوماً نیازی نیست بدین منظور مبلغ هنگفتی کنار بگذارید، زیرا گاهی اوقات ساخت آلاچیق با کمترین هزینه امکان پذیر است و شما سال ها از زیبایی آن در ملک خود بهره خواهید برد.

از انواع آلاچیق پیش ساخته گرفته تا انواع آلاچیق روی پشت بام به راحتی می توانید ایده های خود را اجرا نمائید.

 

 

مزایای آلاچیق

 

 تسلط بر مناظر اطراف،

استفاده از هوای آزاد و

 استراحت در زیر سایه بان

 از جمله مزایای این المان زیبا هستند که افراد را ترغیب به ساخت آن می نمایند.

 

 یک آلاچیق بسته به نوع مکانی که قرار است در آن واقع شود، می تواند به اشکال(مستطیل، شش ضلعی، مربع، هشت ضلعی، فانتزی و…) ساخته شود که معمولا ظرفیت آن ها بین ۶ تا ۸ نفر است و در صورت کم بودن فضا می توانید از شکل ۴ ضلعی بهره بگیرید.

 فراموش نکنید که ساخت این محصول را حتما به شرکت‌های معتبری بسپرید که محصولات مطمئنی را ارائه می دهند، چرا که در صورت رعایت نشدن اصول ساخت حرفه‌ای در ساخت، ممکن است محصول مدت کوتاهی بعد از استفاده بر اثر عوامل طبیعی دچار تخریب و پوسیدگی شود.

 شما با خرید یک آلاچیق با کیفیت بسته به نوع فضای بازی که در اختیار دارید می توانید یک محیط متنوع و سرشار از آرامش را برای خود فراهم آورید.

از انواع آلاچیق ها علاوه بر اینکه به منظور استفاده‌های اقتصادی در رستوان ها و کافی شاپ ها استفاده میکنند، از آن‌ها در کنار استخرها و آب نما‌های خصوصی نیز ساخته می شود. شما نیز می توانید با ساخت یک آلاچیق برای حیاط، باغچه، پشت بام خود از مزایای آن بهره بگیرید.

 

در ساخت آلاچیق از چه متریال‌هایی استفاده می‌شود؟

 آلاچیق پیش از هر چیز نیاز به یک سازه دارد که عموماً این سازه از فلز یا چوب است، از آنجایی که آلاچیق در فضای باز استفاده می‌شود باید به یادداشت که در صورت استفاده از فلز از رنگ‌های اپوکسی یا رنگ‌های پوشش دریایی برای کاور کردن استفاده شود و در صورتی که از چوب استفاده می‌کنیم حتماً چوب ترمو باشد.

بخش مهم آلاچیق، سقف آن است که بسته به نوع طراحی از متریال‌های مختلف استفاده می‌شود. برای مثال در صورتی که سقف شیبدار است، نیازمند آهن کشی است تا پوشش سقف شیبدار بر روی آن اجرا شود و در صورتی که سقف شیبدار نباشد - عموماً در آلاچیق‌هایی با طراحی مدرن - در بخش‌های سرپوشیده می‌بایست از فلاشینگ و در بخش‌های نیمه باز می‌توان از ترمووود استفاده کرد.

بخش بعدی دیواره آلاچیق است، گاهی هیچ دیواره‌ای در کار نیست و صرفاً بخش‌هایی از سازه در دیواره قرار دارند و گاهی نیز از دیواره سبز که توسط گیاه پوشیده شده‌استفاده می‌شود، همچنین استفاده از چوب و شیشه نیز در دیواره آلاچیق کاربرد دارد.

به طور کلی برای ساخت آلاچیق می توان از هر روشی استفاده کرد. متداول ترین مواد برای ساخت آلاچیق چوب، فلز، پلاستیک فشرده و یا مصالح ساختمانی است. البته فلز و چوبی که برای ساخت آلاچیق استفاده می شود، باید رنگ کاری شود تا در مقابل رطوبت و اکسیداسیون مقاومت کند. همانطور که در بالا ذکر شد اغلب از رنگ های اپوکسی یا رنگ های پوشش دریایی برای فلز و چوب استفاده می شود.

مهمترین بخش آلاچیق سقف آن است زیرا به طور مستقیم در معرض رطوبت و بارش ها قرار می گیرد. یک آلاچیق مناسب دارای سقف شیب دارد تا برف و باران بر روی آن باقی نماند. البته هر چه سقف سبک تر باشد، بهتر است.

از پلاستیک های فشرده pvc نیز می توان برای تهیه سقف آلاچیق استفاده کرد. این متریال در عین سبکی، مقاومت زیادی هم دارد. البته باید به طور دقیق به ستون ها نصب شود تا با وزش بادهای شدید جدا نشود. در برخی از جدیدترین آلاچیق ها برای سقف آنها از فلاشینگ و یا ترمووود استفاده می شود. از شیشه هم می توان برای دیوارهای آلاچیق استفاده کرد. البته شیشه آن باید از نوع دوجداره و مقاوم باشد. آلاچیق می تواند به صورت بسته یا باز باشد. برای آلاچیق های بسته از دیوار استفاده می شود که دیوارهای شیشه از بسته شدن دید و مشاهده فضای بیرون جلوگیری می کنند. برای آلاچیق های باز از ستون استفاده می کنند.

 

 

انواع آلاچیق 

 

آلاچیق فلزی

این نوع آلاچیق‌ها معمولاً در داخل پارک‌های شهری مورد استفاده قرار میگیرد ، دارای دوام و مقاومت بالایی بوده ، معمولاً بازیافت پذیر می‌باشند و شکل‌دهی به آن‌ها راحت‌تر است . سقف این نوع آلاچیق‌ها معمولاً از ورقه‌های فلزی و یا سفال می‌باشد .

با صحبت از نوع آلاچیق، همه نگرش ها به سمت آلاچیق‌های چوبی می رود. درست  است که آلاچیق‌های چوبی از جذابیت خاصی برخوردار هستند، اما نمی توان متریال و مزایای دیگر آلاچیق ها را در نظر نگیریم. ساخت آلاچیق‌های فلزی با آلاچیق‌های چوبی متفاوت است. این نوع از آلاچیق را بیشتر در پارک ها دیده‌ایم. آلاچیق  فلزی بسیار بادوام و در عین حال انعطاف پذیر است و نسبت به سایبان‌های چوبی سبکتر هستند و همچنین قیمت پایین‌تری دارند. پوشش سقف این محصول از مصالحی مانند ورق‌های گالوانیزه (ورق طرح سفال، پرچین، شادولاین، طبرستان و…) می باشد و در هر آب و هوایی قابل استفاده هستند.

هزینه ساخت آلاچیق فلزی به عوامل بسیاری نظیر کیفیت متریال، ابعاد آلاچیق، نوع طراحی و مدل مبلمان استفاده شده در آن بستگی دارد. هر چه از طرح های پیچیده تر استفاده شود مسلماً مقدار بیشتری فلز نیاز است، در نتیجه قیمت آلاچیق گران تر خواهد شد.

 

آلاچیق چوبی

همانطور که از نام این نوع آلاچیق‌ها مشخص است ، جنس مواد مورد استفاده شده در آن‌ها چوبی می‌باشد . آلاچیق‌های چوبی معمولاً در جنگل‌ها و سواحل دریا مورد استفاده قرار می‌گیرند تا با محیط همخوانی داشته و احساس بهتری به ساکنین آن انتقال دهد. به دلیل داشتن رطوبت بالا جنس چوب از نوع درختان جنگلی مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از لایه‌های پلاستیکی که به صورت بی رنگ روی آن‌های قرار می‌گیرد، محافظت می‌شوند.

چرا آلاچیق چوبی؟

بهترین گزینه برای صاحبان باغ و باغچه‌های بزرگ، آلاچیق‌های چوبی می باشد. معمولا سقف این آلاچیق را از چوب می سازند و اطراف آن را باز می گذارند اما بر حسب سلیقه شما می تواند چنین نباشد. سقف چوبی این محصول فضا را به یک فضای گرمتر و دلنشین‌تر تبدیل می کند همچنین از نفوذ قطرات باران نیز جلوگیری می کند. فراموش نکنید که این سایه بان را به مواد مخصوص آغشته کنید که از شر حشرات جونده در امان بماند

آلاچیق های چوبی اصولاً در مکان هایی که دارای درخت هستند ساخته می شوند و ظاهری هماهنگ با طبیعت دارند. مدل هایی که سقف آن ها با استفاده از پیچک های زیبا پوشیده شده اند جذابیت فوق العاده ای به باغ یا محوطه مورد نظر شما می بخشند.

ساخت آلاچیق چوبی با استفاده از چوب سرو و کاج اجرا می شود، زیرا سرو سبک وزن بوده و کاج بسیار مقاوم است. در کنار این دو، از چوب صدر و توسکا نیز استفاده می گردد.

 

آلاچیق مدرن یا ترکیبی

این نوع محصول، حاصل بهره‌گیری از طراحی قدیم و جدید و ترکیب متنوع مصالح با یکدیگر می باشد که در آخر بنایی با طرح و متریال جدید خلق می شود که به آن آلاچیق مدرن گفته می شود. در واقع امروزه در ساخت این نوع از سایه بان از ترکیب مصالح فلزی و چوبی بهره می گیرند و این نوع سایه بان را مدرن می نامند.

آلاچیق های مدرن خانگی در مقایسه با نمونه های سنتی قیمت گران تری دارند، زیرا طراحی آن ها بسیار جذاب و متفاوت است و از المان های مدرن و امروزی در ساخت آن ها استفاده شده است.

 

آلاچیق پارچه‌ای

تمام المان های این مدل آلاچیق به صورت پیش ساخته و سبک وزن هستند، در نتیجه هزینه های مربوط به اجرا و حمل نقل آن ارزان تر از آلاچیق های فلزی یا چوبی است.

می توان گفت که این نوع از زیباترین انواع آلاچیق ها به شمار می روند. چرا که می توان از پارچه‌های حریر و یا سایر پارچه ها در طراحی و تزئین دیواره‌های آن استفاده کرد. در بسیاری از باغ‌های مختص برگزاری مراسمات عروسی، با استفاده از این نوع آلاچیق پارچه‌ای لحظات به یادماندنی را برای عروس و دامادها فراهم می آورند.

 

سایبان سنتی (شبیه به چوبی)

بی شک چیزی مانند چوب نمی تواند زیبایی یک محوطه ی سبز را افرایش دهد و آن را جذاب تر وکاربردی تر نماید. امروزه آلاچیق های چوبی در هر اندازه و طرحی ساخته می شوند. اما افراد برای آنکه حس مدرینتیه را از باغ، ویلا و حیاط منزل خود دور کنند ترجیح می دهند از آلاچیق چوبی سنتی در محوطه خود استفاده کنند. آلاچیق سنتی در هر فضای سبزی چهره ایی متمایز و زیبا به آن می دهد. الاچیق سنتی یک سبک روستایی را در محوطه  ایجاد می کند. گویی در هرگوشه ای از ایران می توان بخشی  از یک روستای شمالی  را خلق کرد.آلاچیق سنتی همچنین می‌تواند در سبک‌های مختلفی طراحی شود. آلاچیق سنتی ایرانی ، آلاچیق سنتی رومی ، آلاچیق سنتی اروپایی، آلاچیق سنتی ژاپنی و … همه در زیر مجموعه‌ی آن دسته‌بندی می‌شوند. 

برای طراحی سایبان های سنتی از چوب های تراش خورده و منبت کاری شده استفاده می شود همچنین در ساخت این نوع سایبان از چوب بامبو و شاخ و برگ های نخل و کاهگل و سفال استفاده می شود که هر یک از این متریال ها جذابیت خاصی را به طرح سایبان می بخشند.

توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب طرح و رنگ آلاچیق باید مدلی را انتخاب نمایید که با محیط اطراف همخوانی و مطابقت داشته باشد و علاوه بر این برای ساخت آن از مصالح با کیفیت استفاده شده باشد.

سایبان های سنتی اغلب دارای نمایی چوبی می باشند و شکل هندسی آن ها نیز منظم است همچنین برای پوشاندن کف آن ها از کفپوش های چوبی استفاده می شود. توجه داشته باشید که اگر سایبان را تمایل دارید در فضای باز نصب نمایید بهتر است برای پوشاندن کف آن از ام دی اف استفاده نکنید زیرا این نوع متریال در برابر شرایط جوی عمری کوتاه دارد.

از سایبان های سنتی اغلب در فضاهای عمومی نظیر رستوران های سنتی و قهوه خانه استفاده می شود ولی شما می توانید در حیاط منزل و ویلای خصوصی تان نیز این نوع سایبان را نصب نمایید.

برای ساخت سایبان سنتی بهتر است از رنگ های تند استفاده نکنید و در صورت تمایل به استفاده از این رنگ ها میزان استفاده از آن ها را کم نمایید. رنگ های ملایم برای ساخت این طرح سایبان ها انتخابی مناسب به شمار می روند.

توجه داشته باشید که اگر مساحت سایبان بزرگ است می توانید یک میز ناهارخوری چوبی یا نیمکت چوبی را در فضای آن قرار دهید و یک گلدان شیشه ای همراه با گل های طبیعی را روی میز قرار بدهید و از این طریق فضایی آرامش بخش را خلق نمایید.

برای نورپردازی این طرح سایبان ها می توانید از چراغ های قدیمی نظیر چراغ های گرد سوز و چراغ های تلمبه ای و چراغ های پیه سوز استفاده کنید که این چراغ ها باعث می شوند تا فضا سنتی تر به نظر برسد.

 

آلاچیق حصیری 

حصیر یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی است که به شکل های گوناگون در فضای باغ و ویلا وجود دارد. یکی از محصولات حصیری پرکاربرد در دکوراسیون آلاچیق  حصیری است؛ به همین منظور در این مطلب از سورن چوب می خواهیم شما را با انواع الاچیق های حصیری، آشنا کنیم.

امروزه افراد به دلیل دغدغه ها و فشارهای ناشی از کار تمایل به گذراندن زمانی از اوقات خود فارغ از تمامی این مشکلات در فضای طبیعی و به صورت دورهمی دارند که از بودن در طبیعت لذت ببرند. به همین دلیل داشتن یک آلاچیق در بخشی از فضای حیاط خانه نه تنها از تابش مستقیم خورشید جلوگیری می کند بلکه از بارش باران و برف نیز در امان خواهید ماند. آلاچیق حصیری نوعی از آلاچیق ها می باشد که ضمن استراحتگاه زیبایی منحصر به فردی به فضای موجود می دهد. 

در ساخت آلاچیق حصیری نکته قابل توجه به دلیل ارتباط مستقیم با طبیعت و شرایط جوی باید از مصالحی استفاده کرد که در شرایط جوی متفاوت استقامت لازم را داشته باشد و به مرور زمان دچار خوردگی و تخریب نشوند. در ساخت آلاچیق می توان از ترکیب چوب و سنگ و همچنین جهت زیبایی بیشتر از کفپوش سنگی استفاده کرد. نکته دیگر در طراحی آلاچیق حصیری هماهنگی میان مصالح و مبلمان است که در آلاچیق حصیری به دلیل بافت چوبی استفاده از مبلمان و کاناپه چوبی زیبایی فوق العاده ای به فضای موجود می دهد. 

در طراحی و ساخت آلاچیق حصیری از چوب گیاه ارغوان در دو نوع گرد(قارچی) و مستطیلی(طرح چینی) می توان استفاده کرد. آلاچیق حصیری در ویلاها، پارک ها، فضای سبز، روف گاردن ها، رستوران ها و هتل ها قابل پیاده سازی می باشد

 

 

جهت راهنمایی و خرید انواع آلاچیق می توانید از طریق تماس با ما (کلیک کنید) اقدام فرمایید.

 

شرکت سایه سازان آوید در جهت رفع نیازهای شما در زمینه ایجاد انواع سایه بان ها، نظیر آلاچیق، سایه بان پلی یوپان، سایه بان ویلا و سایه بان مخصوص حیاط و منزل مسکونی ایجاد شده است، شما می توانید جهت مشاوره و خرید انواع سایه بان با شرکت سایه سازان آوید در ارتباط باشید.

 

 

 

 

 

 

برچسب ها : سایه بان,سایبان,خریدسایبان,خریدآلاچیق,ساختآلاچیق,فروشآلاچیق,آلاچیقچوبی,آلاچیقفلزی,آلاچیقطرحدار,آلاچیقمدرن,معرفیآلاچیق,نحوهساخت آلاچیق,دربارهآلاچیق,آلاچیقچیست؟


مطالب پر بازدید

ورق پلی کربنات

بدون شک یکی از دلایل اصلی انتخاب ورق پلی کربنات در ادامه...

سایبان پارجه ای

سایبان پارچه ای حیاط یا سایبان چادری یکی از محصولات ...

ادامه...
سایبان برقی

سایه بان برقی از بهترین تجهیزات در هر نقطه ای است که به مص ...

ادامه...
تفاوت PVC با UPVC

تفاوت پی وی سی و یو پی وی سی چیست؟ در نگاه اول شاید بنظر ب ...

ادامه...
پوشش سایبان

در این مقاله از سایت آوید به بررسی انواع پوشش سایبان خواهی ...

ادامه...
سایبان مهدکودک

فعالیت در فضای باز از نظر جسمی و روحی انتخاب بهتری نسبت به ...

ادامه...
پارچه کانتینری

پارچه کانتینری یک پارچه تهیه شده از برزنت ضد آب  ...

ادامه...
سایبان آکاردئونی

یکی از پر کاربرد ترین انواع سایبان، سایبان جمع شونده آکارد ...

ادامه...


پیشنهاد, مشکل یا سوالی دارید؟ از طریق فرم زیر برای ما ارسال کنید



راه های ارتباطی


مشتریان ما

© 2024 - Powered by MOHSEN