09123688189
  • 2

برزنت نسوز و انواع کاربردهای آن

نویسنده : سایه سازان آوید | تاریخ نوشته : 1400/7/14 9:6:53

برزنت نسوز چیست ؟

برزنت نسوز به طیف گسترده ای از الیافی گفته میشود که مقاومت حرارتی بالایی دارند و در صنایع حرارتی میتوان از آنها به عنوان عایق استفاده کرد. از جمله این برزنت ها میتوان به برزنت نسوز سرامیکی ، برزنت نسوز فایبرگلاس ، آزبستی و سیلیکونی یا کلسیم سیلیکات اشاره کرد . متوسط مقاومت حرارتی این پارچه های نسوز بین 300 تا 1200 درجه سانتی گراد است که با افزودن سایر ترکیبات میتوان مقاومت حرارتی، استحکام مکانیکی و شیمیایی آنها را ارتقا داد به عنوان مثال برزنت نسوز فایبرگلاس پوشش داده شده با پلی اورتان، سیلیکون پوشش داده شده با فایبرگلاس، فایبرگلاس سیم دار، فایبرگلاس فویل دار و غیره نام برد.

 

کاربرد برزنت نسوز:

از کاربردهای برزنت نسوز می توان به درز گیری داکت های کوره ها – درزگیری دریچه های مرتبط با مشعل – آسترکاری سطوح داغ – عایق پشتیبان کوره ها – برزنت نسوز مخصوص عایق کاری قالبها در صنایع ریخته گری و در صنایع ساختمانی به عنوان عایق و لایه محافظ جوشکاری(برزنت جوشکاری) و نیز سایبان های بسیار مقاوم و بسیار بادوام استفاده کرد.

این محصولات نسبت به مواد تشکیل دهنده آن ها میزان مقاومت متفاوتی نیز در برابر آتش دارند.

مواد تشکیل دهنده این محصولات باعث شده است ویژگی های منحصر به فردی پیدا کنند. در ادامه به توضیح ویژگی آن ها می پردازیم:

 

ویژگی پارچه برزنت نسوز

برای به کار بردن پارچه های برزنت نسوز بهتر است با خصوصیات آن ها به طور کامل آشنا شوید. این خصوصیات عبارتند از:

مقاومت در برابر حرارت و آتش از 300 تا 1200 درجه سانتی گراد

مقاومت در برابر مواد اسیدی

مقاومت در برابر روغن های داغ و مواد صنعتی پر خطر

جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت

استحکام بالا در برابر اشعه های مضر آفتاب و نور خورشید

مقاومت مکانیکی بالای برزنت های ضد حریق نسبت به سایر پارچه های برزنت

عایق صدا

ضد زنگ

قابلیت چاپ بر روی این برزنت ها

برزنت نسوز به دلیل قابلیت مکانیکی بسیار عالی یکی از شناخته شده ترین برزنت های ضدآتش میباشد.

برزنت نسوز یا پارچه برزنت نسوز دارای استحکامی عالی و مقاومت خیلی بالایی میباشند.

انواع پارچه برزنت نسوز

همان طور که گفتیم پارچه برزنتی نسوز تنوع زیادی دارد. مواد تشکیل دهنده و اضافه شدن لایه های مختلف به آن ها مقاومتشان را در برابر آتش متفاوت می کند.

ساده ترین نوع این محصولات پارچه برزنت ضد آتش فایبر گلاس است که از آن ها به عنوان برزنت تریلی، برزنت کامیون و ماشین سنگین نیز استفاده می شود. همچنین به عنوان پوشش بار وانت و چادر محافظ کانتینر نیز به کار می روند. در زیر به بررسی چند  نوع پارچه های برزنت نسوز از لحاظ مواد تشکیل دهنده و میزان مقاومت می پردازیم:

برزنت نسوز آزبست

برزنت نسوز آزبست یکی از قدیمی ترین پارچه هایی است که به عنوان عایق حرارتی استفاده میشود. نام آزبست به گروهی از ترکیبات معدنی اختصاص داده میشود که شامل آموسیت، کریستوتیل، کروکیدولیت و انواع فیبرهای ترمولیت، آتیینولیت و آنتوفیلیت باشد که به طور طبیعی در طبیعت یافت میشوند.

این برزنت همانگونه که از اسم آن مشخص است از الیاف آزبست که الیافی سفید رنگ هستند تهیه شده است. در واقع سنگ معدنی سیلیکات موجود در طبیعت به شکل الیافی کریستالی بلند و نازک ساخته شده است که این الیاف ریز میتواند بر اثر مالش در فضا رها شوند و وارد دستگاه تنفس شوند. ترکیبات معدنی سیلیس تشکیل دهنده این الیاف یکی از مقاوم ترین ترکیبات در برابر حرارت محسوب میشود. استفاده شناسایی الیاف آزبست به 300 سال قبل از میلاد باز میگردد که دانشمندان به خواص ضد آتش آن پی بردند و در قرن نوزدهم برای اولین بار مورد استفاده برای تهیه لباس ضد حریق قرار گرفت.

در قرن 20 و تا قبل از شناخت مخاطرات الیاف آزبست، از آن به طور گسترده به عنوان عایق و یک پوشش مقاوم در برابر آتش، حرارت، اسید، برای ساخت کف پوش، سقف، شومینه، عایق لوله ها، دیگهای بخار، تهیه لباسهای ضد حریق و... استفاده میشد اما بعد از آن یعنی از سال 1970 بعد از مشخص شدن خطرات آن برای سلامتی و مشکلات پوستی و مشکلات حاد ریوی، استفاده از آن در صنایعی  که در تماس با انسان هستند ممنوع شد.

با این حال باز هم از این محصول برای برای تهیه دیافراگم سلول های الکترولیتی، پارچه های صافی، عیق درب کوره ها، عایق بندی غلتک نوار نقاله، ساخت کلاچ، لنت ترمز، برای تهیه لباس های ضد حریق مانند جلیقه و نمد، ایزوله کردن لوله های آب گرم، برای ساخت ایرانیت، همچنین برای تهیه پوششهای عایق الکتریسیته استفاده میشود. در صورت تماس این الیاف با پوست باید موضع آلوده شده با مقدار زیادی آب شست و شو داده شود و در صورت بلعیدن این الیاف حتما به پزشک مراجعه شود. 

 پارچه نسوز سیلیکونی

در تولید چادر برزنتی نسوز سیلیکونی از فایبرگلاس همراه با نوعی سیلیکون استفاده می شود. این محصولات علاوه بر مقاومت در برابر آب و رطوبت و ضد حریق بودن، مقاومت بسیار زیادی در برابر روغن های داغ و اسیدها دارند. میزان مقاومت برزنت های نسوز در برابر حرارت 300 درجه سانتی گراد است.

این روزها برزنت های سیلیکونی به دلیل سطح نرم و ضد آبی که دارند نه تنها در صنایع عایق بلکه در صنایع پوشاک و ساخت مبلمان کاربرد دارد. ساختار اصلی تشکیل دهنده برزنت نسوز سیلیکون از پلیمر سیلیکون و الیاف فایبرگلاس است. هر دو این مواد مقاومت حرارتی بالایی دارند که موجب شده به طور گسترده به عنوان عایق برودتی استفاده شود. پلیمر سیلیکون از زنجیره بزرگی از پیوند های سیلیس و هیدروژن تشکیل شده است. این دو عنصر از فراوان ترین ترکیبات موجود در طبیعت هستند ولی پلیمریزاسیون آنها طی فرایند های شیمیایی ترکیبی بسیار مستحکم در برابر حرارت ایجاد میکند. از سوی فایبرگلاس نیز یک کامپوزیت بسیار مستحکم است که جزو دیگر پارچه سیلیکونی را ساخته است. کامپوزیت فایبرگلاس از ترکیب پشم شیشه و رزین ساخته شده است. پشم شیشه ترکیبی است که به علت مخاطرات زیست محیطی و تاثیرات آن بر روی سلامتی به صورت مستقیم در صنایع استفاده نمی شود اما پوشش آن با یک لایه سیلکون نه تنها آن را از لحاظ بهداشتی بلامانع میکند بلکه موجب بهبود بسیاری از خواص آن میشود. ترکیب سیلیکون و فایبرگلاس یک ترکیب مقاوم در برابر حرارت را ایجاد میکند که تا دمای 600 درجه سانتی گراد مقاومت حرارتی دارد.

ازدیگر ویژگی های بارز پارچه سیلیکونی عایق حرارتی میتوان به موارد دیگر نیز اشاره کرد: از جمله مقاومت در برابر نفوذ آب، مقاومت در برابر نفوذ روغن، مقاومت سایشی و کششی عالی، عایق جریان الکتریسیته میتوان نام برد. از کاربردهای پارچه نسوز سیلیکون میتوان به استفاده از آن برای ساخت پتوهای جوشکاری، پرده های ضد حریق، پوشش های گرمایی، در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی  و همچنین برای ساخت درهای ضد حریق استفاده میشود. بنا به کاربردهای گسترده  این محصول میتوان این پارچه را در ضخامت های مختلف متناسب با نیاز مشتری تهیه و عرضه نمود.

برزنت نسوز صنعتی

این محصولات بالاترین میزان تحمل مکانیکی و مقاومت در برابر آتش را از بین برزنت های ضد حریق دارند. این مقاومت بیش از 1260 درجه سانتی گراد است. این پارچه ها در دو نوع سیم دار و بدون سیم تولید می شوند. ویژگی منحصر به فردشان باعث می شود از این نوع برزنت ها در مصارف صنعتی بیشتر استفاده شود.

 

پارچه برزنت نسوز سرامیکی

مواد تشکیل دهنده این نوع پارچه برزنت مواد سرامیکی همراه با رزین است. به این صورت که مواد سرامیکی تبدیل به سیم های سرامیکی شده و با رزین ترکیب می شوند. مقاومت این پارچه ها در برابر آتش تا 500 درجه سانتی گراد است. مقاومت این محصولات در برابر پوسیدگی و بریدگی نیز بسیار زیاد است.

 

برزنت نسوز فویلدار

میزان مقاومت این پارچه ها در برابر آتش از 500 تا 1200 درجه سانتی گراد است. این به دلیل استفاده از فویل های با کیفیت و ضد آتش در ساختار این پارچه ها است که باعث بالا رفتن توان مکانیکی آن ها نیز می شود. وجود این فویل ها باعث مقاومت بالاتر در برابر اشعه های مضر آفتاب نیز شده است.

 

برزنت نانو چیست؟

فناوری نانو در واقع توانایی تولید، ترکیب و استفاده از مواد در ابعادی به اندازه نانو متر است. چیزی که باعث بهتر شدن کیفیت ماده و چند برابر شدن ویژگی آن ها می شود همین کوچک شدن ذرات، به اندازه نانو است. در صنعت نساجی نیز پارچه هایی که با استفاده از این تکنولوژی ساخته می شوند، دارای خواص پر رنگ تری هستند. بنابراین مقاومت بالای پارچه های برزنت در برابر فشار بار، آب و آفتاب، در برزنت های نانو چندین برابر شده است.

تولید پارچه های نسوز با فناوری نانو

کسانی که حتی به میزان اندکی با این فناوری و قدرت به کاگیری خواص کوانتومی ماده آشنا هستند، می دانند که تولید برزنت های نسوز با استفاده از این فناوری به طور قطع امکان پذیر است. پارچه هایی که با استفاده از این فناوری تولید می شوند مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش دارد. اما آنچه مهم است این است که هنوز نتوانسته اند مقاومت برزنت های نسوز را در برابر شعله های آتش داشته باشند.

 

 

 

قیمت برزنت نسوز

قیمت پارچه های برزنتی نسوز نسبت به میزان مقاومتشان در برابر حرارت، کیفیت الیاف و لایه هایی که به آن ها اضافه می شود متفاوت است. بنابراین تهیه کردن لیست قیمت پارچه های برزنت نسوز کار دشواری است. اما هنگام خرید اینترنتی پارچه های برزنتی و مراجعه به سایت های معتبر می توانید قیمت آن ها را نیز مشاهده کنید. به طور مثال معمولا برزنت های فایبرگلاس قیمت کمتری نسبت به سایر پارچه های نسوز دارند. اما قیمت پارچه برزنت نسوز فویلدار از نسوز فایبرگلاس به دلیل اضافه شدن یک لایه فویل به آن، بیشتر است. قیمت پارچه برزنت نسوز صنعتی نیز به دلیل اینکه بیشترین مقاومت را در برابر آتش دارند بیشتر است.

 

خرید پارچه برزنت نسوز از سایه سازان آوید

خرید برزنت ضد آب و نسوز با ضخامت های 0.5 تا 3 میلی متر و با عرض 1 متر امکان پذیر است. قبل از انتخاب نیز بهتر است به درستی نیاز خودمان را بررسی کنیم و پس از آن نیز از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید کنید. چنانچه در زمینه انتخاب و خرید پارچه های برزنت نیاز به مشاوره دارید، و یا می خواهید از قیمت انواع چادر برزنت نسوز اطلاع پیدا کنید، می توانید با شماره تلفن  09123688189 تماس بگیرید و با متخصصین سایه سازان آوید  صحبت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها : برزنت نسوز,برزنت,برزنتآزبست,پارچهنسوز,خریدبرزنت,سایبانکرج,کرج,پارچهسرامیکی,پارچهنسوز سایبان,سایهسازان,سایبان,سایهبام,برزنتضدحریق,پارچهضدحریق,پارچهمقاومبهحرارت


مطالب پر بازدید

ورق پلی کربنات

بدون شک یکی از دلایل اصلی انتخاب ورق پلی کربنات در ادامه...

سایبان پارجه ای

سایبان پارچه ای حیاط یا سایبان چادری یکی از محصولات ...

ادامه...
سایبان برقی

سایه بان برقی از بهترین تجهیزات در هر نقطه ای است که به مص ...

ادامه...
تفاوت PVC با UPVC

تفاوت پی وی سی و یو پی وی سی چیست؟ در نگاه اول شاید بنظر ب ...

ادامه...
پوشش سایبان

در این مقاله از سایت آوید به بررسی انواع پوشش سایبان خواهی ...

ادامه...
سایبان مهدکودک

فعالیت در فضای باز از نظر جسمی و روحی انتخاب بهتری نسبت به ...

ادامه...
پارچه کانتینری

پارچه کانتینری یک پارچه تهیه شده از برزنت ضد آب  ...

ادامه...
سایبان آکاردئونی

یکی از پر کاربرد ترین انواع سایبان، سایبان جمع شونده آکارد ...

ادامه...


پیشنهاد, مشکل یا سوالی دارید؟ از طریق فرم زیر برای ما ارسال کنید



راه های ارتباطی


مشتریان ما

© 2024 - Powered by MOHSEN